Matens betydelse
Måltiderna i förskola och skola har stor betydelse för barnens hälsa, trivsel och förutsättningar för lärande. Bra måltider ger en grund för att orka leka och lära. En trivsam måltidssituation bidrar också till gemenskap och en bra stämning i både skolan och förskolan.
Våra måltider är näringsriktiga, goda, hållbara, trivsamma, integrerade och säkra. Vi följer Livsmedelsverkets måltidsmodell och de riktlinjer som är framtagna för förskolor och skolor. Riktlinjerna grundas i vetenskap och beprövad erfarenhet. De är avsedda som en övergripande vägledning, stöd och förslag till hur man kan arbeta för att skapa matglädje och främja hållbara matvanor.
Så här tänker vi när vi lagar och serverar mat
- Vi följer de nationella riktlinjerna att minska på vårt klimatavtryck. Det gör vi bland annat genom att minska det röda köttet och ersätta med vegetabiliska proteinkällor, och genom att i hög grad handla närproducerad mat.
- Vi har två goda och näringsriktiga måltider att välja på varje dag till förskola och grundskolan.
- Vi köper som regel svenskt kött och kyckling, närodlat i möjligaste mån. Detta för att stötta det svenska lantbruket och värna om vår natur. Dessutom finns det schysstare djurhållningsregler i Sverige jämfört med vissa andra länder.
- Vi lagar en stor del av vår mat från grunden.
- Vid receptplaneringar försöker vi ersätta produkter som innehåller hög andel av mättat fett och ersätta de med produkter som innehåller mer av omättade fetter.
- Vi involverar våra matgäster i menyplaneringar genom att ha barnens favoriträtter på menyn (ca 1 gång i veckan).